My blog in English: Needle and some thread

torstai 25. maaliskuuta 2010

Mattimyöhäisen synttärilahja Kirsille

Olen mukana Ristipistoilijat-blogin synttärivaihdossa ja nyt sen jopa muistankin... Kävi nimittäin niin, että saimme lokakuun alussa sähköpostit vaihtopareista ja sain juuri pari päivää ennen sitä tietää että menetin työpaikkani. Olin aika maissa silloin. Olin siirtänyt sähköpostin Vaihdot-kansioon, mutta en merkannut kalenteriin ja vaihtopäivät-listalleni (kuten yleensä aina teen) että milloin pakettien tulisi olla perillä. Eli toisin sanoen unohdin asian aivan kokonaan. Sain sitten maaliskuun alkupuolella vaihtoemolta postia että onkohan paketti kadonnut postissa kun synttärisankari ei sitä ollut saanut. Tosi nolona ilmoitin että ei ole kadonnut kun koko pakettia ei edes ole! Tosi tosi noloa... Lupasin alkaa heti hommiin ja yrittää saada paketin matkaan mahdollisimman pian. Sainkin sen hyvin aloitettua ja vauhtiin, mutta sitten meille tuli se asunnon osto- ja myyntihärdelli ja taas paketin valmistuminen viivästyi. Sain kuitenkin vihdoin ja viimein paketin matkaan maanantaina ja Kirsi ilmoitti että paketti oli saapunut perille. Halusin panostaa lahjaan erityisen paljon korvatakseni harmituksen myöhästymisestä ja onneksi Kirsi tykkäsi lahjastaan. :)

Pistelin pellavalle yhdellä yhden yli osan Cross Stitchers Clubin mallista "Flowery Heart". Ompelin kassin käyttäen ruskeaa markiisikangasta, Moda Fabricsin "Blush"-sarjan Layer Cake-kankaita ja vanhan roosan väristä vinonauhaa. En löytänyt kassille kaavoja, joten pähkäilin ne itse. Kuvia samanlaisista kasseista näin netissä ja niitä kutsuttiin sewing caddyiksi (eli ompelukassi erittäin vapaasti suomennettuna). Ajattelinkin että kassi voisi toimia hyvin vaikka ristipistotyön projektikassina, sillä ulkopuolella on kuusi taskua joihin saa laitettua tykötarpeita. :) Korttiin löysin mallin Mausimomin blogista ja sen nimi on "Vogelpaarherz". Lisäksi laitoin mukaan uusimman The Cross Stitcherin numeron, pari langanpidikettä (The Gift of Stitchingin kaupasta) ja pari langanpujottajaa joissa on toisessa päässä langan katkaisuun terä. Parempi kuva koko paketista löytyy Kirsin blogista, koska minähän en perinteiseen tapaani taaskaan muistanut ottaa kuvaa kaikista yhdessä. :D





Useissa blogeissa on juhlittu kevään saapumista. Meillä ei ihan niin keväisiä kuvia vielä saa otettua kuin monissa ulkomaan blogeissa, mutta nämä kuvat kertovat että kyllä se lumi sulaa jo meilläkin. :) Takapihamme katoksen räystäälle on muodostunu jono upeita jääpuikkoja. Pisimmät ovat melkein metrin mittaisia. Keväinen aurinko saa jääpuikot säihkymään kuin timantit.



Innostuin eilen leipomaankin kaikkien käsityöjuttujen keskellä ja tein herkkuja. Tavallaan harrastin vähän "massailua" kun porkkanamuffinssit saivat koristeiksi marsipaaniporkkanoita. :) Ukkokultani ei stten tykännytkään näistä kun ei oikein välitä tuorejuustosta, joten vein tänään osan töihin ettei ihan kaikkia tule itse syötyä ja siellä katosivat parempiin suihin suit sait sukkelaan. Kiva että maistuivat. :P´



perjantai 19. maaliskuuta 2010

Pistoja kuorissa ja tyttövauvan lahja

Osallistuin Lennun ristipistovaihdoissa kirjekuorivaihtoon. Minun pistelemän Assisi-tyylisen kirjekuoren sai Lumivalko Lumivalko ja Ruusunpuna blogista. Teemana oli ruusut. Malli on nimeltään "Americano" ja löytyy lehdestä Ricami d'Assisi, jonka tilasin Casa Ceninasta. Lehdessä on upeita assisimalleja. Mukaan kuoreen laitoin kaksi korttia (joista toinen kirjoittamaton) ja kaksi keijumerkkiä. Kuoreen liimaamani ruusumerkki oli harmillisesti irronnut postissa ja toinen keijumerkeistäkin oli mystisesti matkalla karannut kuoresta. :(
Kuoren pistelin 28ct Brittney evenweavelle DMC:n langalla nro 321.

Kuori edestä:

Ja takaa:

Yksityiskohtia:

Ja kuva pilkullisesta vuorikankaastakin:

Toisessa kortissa on teksti, joka passaa meille käsityöimmeisille. :)
"Ihminen jolla on mielikuvitusta,
ei laske luvuissa vaan mahdollisuuksissa."

Minä sain kuoren Marjalta. Marja oli tehnyt minulle ihanan linnupönttökuoren ja mukana olleissa korteissakin teema jatkui. Mukana oli lammasfanille lammaspostimerkki, jolle oli kaverina sammakkopostimerkki. :)




Sitten viimeiseksi näytän vielä lahjan, jonka tein serkkuni pienelle tytölle. Tyttö syntyi tammikuussa. Lahja on pitkälti samanlainen kuin aiemmin näyttämäni vauvalahja kaverini pojalle eli tuttipussi ja pupu.
Tuttipussiin pistelemäni malli on Little 'Uns Baby Newton Cross Stitch Card Shop-lehdestä nro 65, pistelty valkealle 28ct Brittney evenweavelle, yhdellä langalla yhden langan yli. Käytin sekä Anchorin että DMC:n lankoja. Pupuun mallit löytyivät World of Cross Stitching-lehden numerosta 126.


Ja vähän yksityiskohtia:



lauantai 27. helmikuuta 2010

Ommeltua ja vähän pisteltyä

Elämä on täynnä yllätyksiä ja lähiaikoina olemme sen huomanneet. Saimme reilu viikko sitten kuulla että meille täysin sopiva asunto oli tulossa myyntiin. Sen johdosta tämä koko viikko on ollut täynnä asuntoesittelyjä (sekä meidän että sen uuden), pankkikäyntejä, siivoamista (kauhea homma saada asunto myyntikuntoon! :D) ja muuta hulinaa. Jos yritys vaihtaa asuntoa ei jo itsestään olisi tarpeeksi iso homma niin samalle viikolle minulle tuli työpaikkahaastattelu, luonnetesti ja eilen sain sitten tietää että sain sen työn! :) Ensi viikolla jatkuu vielä se pankkirumba, maanantaina allekirjoitan työsopimuksen ja mahdollisesti aloitan työtkin ensi viikolla. Uusi työpaikka ei ole unelmahomma, mutta tällä hetkellä pääasia on että töitä on. Ei se mikään kauhuhommakaan ole, joten uskon että viihdyn siellä ihan hyvin. :) Voinhan minä sitten hakea sopivampia juttuja siinä työn ohessa.

Olemme siis siivonneet asuntoamme ja vieneet vähän "ylimääräisiä" tavaroita muualle talteen. Muutama kangaskassi kummitteli mieltäni, joten päätin tyhjentää ne eli alkaa ompelemaan. Osa kankaista ovat olleet minulla jo melko pitkään odottamassa että saisin ompelukohtauksen. :) Makuuhuoneeseen ompelin parin uusia koristetyynyjä. Valkoinen kangas on kirjailtu valkoisella langalla ja se tekee pinnasta tosi kauniin. Samalla laitoin uudet verhot ikkunaan ja saman sarjan tyynynpäälliset entisiin koristetyynyihin.



 Ompelin olohuoneen sohvalle uudet sohvatyynyt entisten ruttaantuneitten ja myttyisten tilalle.

 

Lisäksi ompelin saunaan pefletit. Niitä on jo käytetty, joten ovat vähän ryppyiset tässä kuvassa. :)


Lopuksi laitan vielä kuvan viidakostani. Se ei ole kovinkaan paljoa edennyt kaikkien kiireiden keskellä, mutta muutaman piston olen siihen saanut. Pieni ujo virtahepo alkaa saada muotoaan.

Näiden lisäksi on valmistumassa yksi hyshys-juttu. Vielä haluan sanoa, että jos odotat minulta pakettia niin toivon että jaksat odottaa vielä vähän aikaa. Elämä vie nyt aikaa käsitöiltä, mutta lupaan että kaikki lupaamani asiat hoidan vaikkakin vähän myöhässä.

tiistai 16. helmikuuta 2010

Blogin muokkausta

Blogini otsikko oli vieläkin jouluinen joten oli jo aika tehdä siihen muutos. Taustan tein jo ennen joulua sellaiseksi ettei ole liian jouluinen ja käy myöhemminkin. Valitsin kuvaksi kivan kiemuraisen ympyrän, vääntelin sen ympärille blogini otsikon ja lisäsin varjostuksen. Tätä kuvaa olen halunnut jo aiemmin käyttää, mutta en vaan keksinyt että miten. Tänä iltana sitten inspiraatio iski. :)



Käyttämäni osaset:
Solid Gold Swirls-aakkoset ovat Free Digital Scrapbooking sivuilta, tekijä Marie Stones.
Kiemurainen ympyräkuvio on paketista "Beautiful Things", jonka ostin A+ Designsilta.

Tämähän toimisi vaikka blogini linkkinappinakin. :)

maanantai 15. helmikuuta 2010

2010 Weekly SAL - seitsemäs viikko

Viidakkopostausta taas. Toivottavasti ette jo kyllästy näihin. :) Kiitos kaikille ihanista kommenteista, joita olette minulle kirjoittaneet. Minäkin tykkään tämän projektin mahtavista väreistä ja tätä on aivan mahdottoman hauska pistellä.

Viime viikolla pistelin muurahaiskarhun ja A-kirjaimen jälkipistot ja aloitin mallin yläosaan tulevaa "otsikkoa". Vielä pitää muutama jälkipisto otsikon osaseen pistellä ja sitten pääsen pistelemään seuraavaa eläintä. Vaikka en kauheasti tykkää jälkipistojen teosta niin yritän saada ne tehtyä sitä mukaa kun saan osasen pisteltyä. Muuten on vielä inhempaa pistellä paljon jälkipistoja kerralla. Mietin että maaliskuun lopussa pitäisi olla neljännes koko kuvasta valmiina jotta pysyisin aikataulussa ja tällä hetkellä näyttää että saavutan sen helposti. Eli on jopa olemassa mahdollisuus että tämä todellakin valmistuu vuoden 2010 loppuun mennessä. :)




tiistai 9. helmikuuta 2010

2010 Weekly SAL - kuudes viikko

Viidakko etenee pikku hiljaa. Viime viikon saldona oli lehtien jälkipistot, A-kirjain ja Anteater eli muurahaiskarhu kurkkimaan A-kirjaimen takaa. Kova nuha on vienyt voimat lähes kokonaan ja kun olen jotain jaksanut tehdä niin olen pääasiassa puhdistellut vanhaa piironkia, joka on todella pinttyneen likainen. Piirongissa riittää vielä hommaa, mutta isoimman homman eli hiomisen ja vahauksen teen vasta kesällä, joten kun tuo puhdistusurakka on takana niin se jää odottelemaan jatkoa. Niistämisen mukana on varmaan aivotkin karanneet kun unohdin laittaa SAL blogiin päivityksen sunnuntaina, äsken vasta muistin. :)



keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Pieni poika saapui maailmaan!

Ystäväni sai ensimmäisen lapsensa 16. tammikuuta ja vauva on söpöin pieni poika jonka olen nähnyt! Joo sanon niin aina, mutta aina "uusimmat" vauvat vaan ovat ne söpöimmät kun ovat ne pienimmätkin. :D Aloitin lahjojen pistelyn heti kun kuulin että pikkujannu oli syntynyt. Pistelin valmiin pupun lappuun elefantin ja hiiren ja toiseksi lahjaksi tein tuttipussin, johon pistelin Somebunny to Love mallin. Perhe asuu sen verran kaumpana että nämä matkasivat postissa perille. Sain tänään viestin (jossa mukana kuva jossa vauva pitelee pupua, ihana kuva!) että lahja oli saapunut perille, joten nyt näytän täälläkin kuvia.

 

Somebunny malli on The World of Cross Stitching lehden numerosta 140. Pistelin sen valkoiselle 28ct Brittney evenweave kankaalle, yhdellä säikeellä yhden langan yli. Pupu on pienen pieni sillä kokoa löytyy vain 4,1 x 3,6cm. :)

  

Pupupehmon ruokalappuun pistelin siis sinisen elefantin ja pienen hiirulaisen. Mallin on myös The World of Cross Stitching lehdestä, tällä kertaa numerosta 126. Muutin elefantin värit DMC:n väreihin 341 ja 3747, koska alkuperäiset turkoosimmat värit eivät käyneet pupun väriin. Tämä on pistelty lapun aida-kankaalle kahdella säikeellä.

 


Tässä on vielä pari kuvaa tuttipussista. Hihna kiinnittyy tarranauhalla, jotta pussin saa kiinni hoitolaukkuun tai vaunuihin ja tutti löytyy helposti. Olen nähnyt netissä kuvia näistä, mutta kaavoja en löytänyt joten keksin ne itse. Löysin vielä ihanaa kangasta, joka kävi tähän loistavasti. Kankaassa on vähän muovimainen pinta, joten se on helppo pitää puhtaana.




sunnuntai 31. tammikuuta 2010

2010 Weekly SAL - neljäs ja viides viikko

Viime viikolla jäi näyttämättä tilannekuva täällä omassa blogissani, joten tällä viikolla sitten kaksi kuvaa että näätte miten tämä on edennyt. Migreeni hellitti hieronnalla, joten olen päässyt pistelemäänkin, joskin tätä SAL työtä olen ehtinyt vähemmän tekemään kun lähipiiriin syntyi kaksi vauvaa pari viikkoa sitten niin olen vauveleille pistellyt lahjoja. :) Niistä kuvia sitten kun olen saanut lahjat perille.

SAL näyttää paljon aurinkoisemmalle kun sain nuo oranssit lehdet pisteltyä. Vielä puuttuu niistä muutama oranssi pisto ja jälkipistot. Kohta jatkan pistelyä ja saas nähdä mitä jännää ilmestyy kankaalle seuraavan viikon aikana. :)

Tässä siis tilanne 31.1.2010:

Ja tämä oli tilanne 24.1.2010.


sunnuntai 17. tammikuuta 2010

2010 Weekly SAL - kolmas viikko

Olen tämän viikon taistellut koko ajan pinnan alla uhkaavaa migreeniä vastaan ja pari kertaa epäonnistunut taistelussa. Hartiat ovat ihan jumissa, joten se varmaan aiheuttaa ne. Migreenien takia en ole saanut tällä viikolla tehtyä juuri mitään käsitöitä. SAL pistelyyn sain vain muutaman piston tehtyä G-kirjainpalikkaan. En siis saavuttanut itselleni asettamaani tavoitetta, mutta ei tässä onneksi ole mitään hätää aikataulun suhteen. Huomenna minulla on 45min hieronta, jonka toivoin katkaisevan migreeniputken.




sunnuntai 10. tammikuuta 2010

2010 Weekly SAL - toinen viikko

Perjantain ja lauantain pistelyihin vaikuttaneesta pään halkovasta migreenistä huolimatta sain kuin sainkin tällä viikoilla aikaiseksi ihan hyvän määrän pistoja tähän minun 2010 projektiin. Kankaalle on ilmestynyt iloisen oranssi kirahvi ja ympärille pensaita. G-kirjaimelle on jo selvä paikka ja sen varmaankin siihen seuraavana pistelen. Ja ensi sunnuntain tavoitteeseen kuuluu G:n lisäksi vasempaan reunaan tulevat oranssinkeltaiset isot lehdet. Nyt kuitenkin pari päivää taukoa pistelemisestä että hartiajumi hellittää eikä tule tavaksi tuo migreeni. Viime kerrasta olikin jo yli kolme kuukautta, joten ainakin sen aikaa yritän tälläkin kerralla pitää kohtaukset poissa. Kaikenlaisia tavoitteita siis lähiviikoille. :)




torstai 7. tammikuuta 2010

Vielä yksi joululahja

Yksi joululahja on jäänyt vielä näyttämättä. Tämä rasia meni ystävälleni ja naapurilleni Päiville. Tein tämän samoilla malleilla kuin aiemmin näyttämän Michikolle tekemäni rasian, mutta käytin tähän kimaltelevaa Aidaa, punaista nyöriä ja punaista DMC-lankaa.






Tässä viimeisessä kuvassa näkyy paremmin tuon Aida-kankaan kimalle. Näyttää vähän kuin olisi lumelle pistelty. :)




 

sunnuntai 3. tammikuuta 2010

2010 Weekly SAL aloitus

Aloitin Uuden Vuoden päivänä pistelemään tätä valitsemaani 2010 Weekly Stitch Along-mallia. Ensimmäinen päivityskuva piti laittaa tänään SAL blogiin ja näytän tämän nyt täällä omassa blogissanikin. Malli on "Wild Ones Alphabet" DMC:ltä. Laskin että jos teen n. 1000 pistoa viikossa niin saan tämän vuoden loppuun mennessä valmiiksi. Alkuinnostuksella sain jo reilut 2000 pistoa aikaiseksi, joten olen jo edellä aikataulussa. :) Joka sunnuntai SAL blogiin tulee näkyviin tämän hetkisten 26:n osallistujan päivitykset. Osallistua voi vielä pitkin vuotta, mukana on tällä hetkellä jo viisi suomalaista.